Κυριακή 29 Απριλίου 2012

Επαναληπτικές ασκήσεις στη Γλώσσα για την 3.1 ενότητα Γ' Δημοτικού (Ήτανε μια φορά).

1)   Ακούω και γράφω:

………………………………………………………………………………………………
 ………………………………………………………………………………………………
 ………………………………………………………………………………………………
 ………………………………………………………………………………………………
 ………………………………………………………………………………………………


2)      Γράψε πώς λέγονται οι κάτοικοι κάθε χώρας όπως στο παράδειγμα.

Ελλάδα
Έλληνας
Ελληνίδα
Ιταλία


Γερμανία


Αλβανία


Αμερική





3)      Να γράψεις τα παρακάτω ρήματα στον αόριστο και τον παρατατικό.


Αόριστος
Παρατατικός
τρέχω
έτρεξα
έτρεχα
οδηγώ
……………………
……………………
μπαίνω
……………………
……………………
παρακαλώ
……………………
……………………
κλείνω
……………………
……………………
δανείζω
……………………
……………………



4)      Να σχηματίσεις από 3 σύνθετες λέξεις χρησιμοποιώντας ως πρώτο συνθετικό τις προθέσεις επι-, ανα- και απο- όπως στο παράδειγμα.

επι-
απο-
ανα-
επιβάλλω
απολαμβάνω
αναλύω













5) Διόρθωσε τα λάθη στις παρακάτω λέξεις.

Πάβω                    

Ταξιδέβο               

Αναπάβομε           

Σηνάντισι               

Ραύω                     

Περιπέτια              




6) Να συμπληρώσεις τα κενά με το πολύ ή πολλή.

Η Κορνηλία είναι ____________ ευγενική και _________ γλυκός άνθρωπος.
Πρέπει να σταματήσεις την ___________ δουλειά, γιατί κουράζεσαι _________.
Η Άννα είναι ___________ χαρούμενη και έχει πάντα ___________ διάθεση για δουλειά.
  Σηκώθηκε ___________ σκόνη, γιατί ο αέρας ήταν ____________ δυνατός.
 Βαρέθηκα ____________, γιατί περιμένω _____________ ώρα.
 Μη βάλεις ___________ ζάχαρη στον καφέ μου.
 Να βάλεις ___________ λίγη ζάχαρη στον καφέ μου.



7) Γράψε τα επίθετα που μπορούν να συνοδεύουν τη λέξη ταξίδι.

ταξίδι 

                    ταξίδι 

ταξίδι 

                     ταξίδι

                   ταξίδι                                                        

ταξίδι 




8) Να μεταφέρεις τις προτάσεις στον εξακολουθητικό(εξ) και στο στιγμιαίο μέλλοντα(στ).

          Ο Θωμάς λύνει τις ασκήσεις.
Εξ.    "   ____________________________________
Στ.    "   ____________________________________

          Εμείς διαβάζουμε τα μαθήματά μας.
Εξ.    "   ____________________________________
Στ.    "   ____________________________________

          Τα παιδιά παίζουν και τρέχουν στο προαύλιο.
Εξ.    "   ____________________________________
Στ.    "   ____________________________________

          Ποτίζω και καθαρίζω τον κήπο.
Εξ.    "   ____________________________________
Στ.    "   ____________________________________




9) Να συμπληρώσεις τις παρακάτω στήλες όπως στο παράδειγμα.

ΚΥΡΙΟΛΕΞΙΑ
ΜΕΤΑΦΟΡΑ
Σκληρή   πέτρα
Σκληρή καρδιά
Βαθύς ποταμός

Χρυσό νόμισμα


Μου έσπασε τα νεύρα

Μαύρη ζωή

Γλυκά λόγια




 
10)    Στις παρακάτω προτάσεις να συμπληρώσετε το επίθετο ο πολύς—ή—ύ.

α) Ήρθα __________ φορές, αλλά δε σε βρήκα.

β) Η __________ δουλειά τρώει τον αφέντη.

γ) Απαγορεύεται το _____________ φαγητό πριν μπούμε για κολύμπι.

δ) Μου μίλησε με  _____________  αγάπη.

ε) Ήθελε ___________ θάρρος για να αντιμετωπίσεις την κατάσταση.

στ) __________ άνθρωποι καθημερινά χρησιμοποιούν τα μεταφορικά μέσα.

ζ ) Χρειάστηκε _________ χρόνο για να τελειώσει τα μαθήματα.

11) Συμπλήρωσε όπως στα  παραδείγματα.

Σέρρες
Σερραίος
 Σερραία
σερραικός – ή- ό
Αθήνα



Έδεσσα



Γαλλία
Γάλλος
Γαλλίδα
γαλλικός – ή--ό  
Αγγλία



Ιταλία



Ρωσία






Ενεστώτας
Εξακολουθ.Μέλλον.
Στιγμιαίος Μέλλοντας

Ενικός αριθμός













Πληθυντικός αριθμός

















12) Να γράψετε τον Ενεστώτα, Εξακολουθητικό και Στιγμιαίο Μέλλοντα του ρήματος «υπολογίζω».













13)Αφού διαβάσετε τον τίτλο και τους στίχους του παρακάτω ποιήματος να προσπαθήσετε να το γράψετε σε σχηματοποίημα.

« Τα παιδιά ζωγραφίζουν στους τοίχους »

Τα παιδιά ζωγραφίζουν στους τοίχους
δυο καρδιές κι έναν ήλιο στη μέση
παίρνω φως απ` τον ήλιο
και φτιάχνω την αγάπη
και μου λες πως σ` αρέσει.















14) Να συμπληρώσεις την παρακάτω φράση , πρώτα στον Αόριστο και μετά στον Παρατατικό.

α) Όταν______________( περνώ) τη γέφυρα __________  (νιώθω) σαν να ________(ζω) σε άλλη εποχή. __________ (κλείνω)τα μάτια και __________(βλέπω) τους παλιούς μαστόρους που ______________ (χτίζω) τη γέφυρα.  
β)  Όταν______________( περνώ) τη γέφυρα __________  (νιώθω) σαν να ________(ζω) σε άλλη εποχή. __________ (κλείνω)τα μάτια και __________(βλέπω) τους παλιούς μαστόρους που ______________ (χτίζω) τη γέφυρα.  



     15) Να συμπληρώσεις τα κενά με αβ ή αυ και να βάλεις τόνο όπου χρειάζεται.

Ο κηπουρός σκ___βει τον κήπο.         
Μην αν___βετε τα φώτα.
Ο Στέλιος είναι κουρασμένος και γι’ αυτό αναπ___εται.
Δεν π___ει να αναρωτιέται και να ψάχνει.
Τα σκουπίδια συμπιέζονται και θ___ονται σε ειδικούς χώρους.
  

16)Να γράψεις τα ρήματα στον αόριστο και τον παρατατικό.


Αόριστος
Παρατατικός
διπλώνω
δίπλωσα
δίπλωνα
δίνετε
______________
______________
δανείζεις
______________
______________
σέρνω
______________
______________
ξοδεύουν
______________
______________
βλέπουμε
______________
______________
λέτε
______________
______________



17)Να μεταφέρεις τις παρακάτω προτάσεις στον εξακολουθητικό μέλλοντα και τον στιγμιαίο μέλλοντα.

α. Η γιαγιά διαβάζει παραμύθια στα παιδιά.
Εξ.    "   ____________________________________
Στ.    "   ____________________________________

β. Τα αγόρια παίζουν ποδόσφαιρο.
Εξ.    "   ____________________________________
Στ.    "   ____________________________________

γ. Η Κατερίνα μαζεύει τα πράγματά της.
Εξ.    "   ____________________________________
Στ.    "   ____________________________________

δ. Ο μαραγκός επισκευάζει την καρέκλα.
Εξ.    "   ____________________________________
Στ.    "  ____________________________________



18)     Να συμπληρώσεις τις στήλες όπως στο παράδειγμα.

Κυριολεξία

Μεταφορά
χρυσό νόμισμα
"
χρυσή ευκαιρία
................................................................
!
πικρές κουβέντες
έπιασε ένα ψάρι
"
................................................................
................................................................
!
μου άνοιξε την καρδιά του
................................................................
!
απαλή μουσική
ο ήλιος λάμπει
"
................................................................
έστρωσε το κρεβάτι
"
................................................................
το αεροπλάνο πετάει
"
................................................................



 19)Να συμπληρώσεις τα κενά με το επίθετο πολύς, πολλή, πολύ και το επίρρημα πολύ.

« Έριξε τόσο __________ βροχή, που από το __________ νερό πλημμύρισαν τα πάντα.
« Αισθάνεται __________ καλά σήμερα, αλλά πρέπει να σταματήσει την ____________ δουλειά.
« ____________ άνθρωποι ζουν ___________ φτωχικά.
« Μη βάλεις ___________ ζάχαρη στον καφέ μου, γιατί δεν τον πίνω ____________ γλυκό.
« Αποφεύγει τον ___________ κόσμο και δε νιώθει __________ άνετα με την ___________ κίνηση.




20)    Να μεγαλώσεις τις προτάσεις χρησιμοποιώντας ένα επίθετο που ταιριάζει.

Τρομάξαμε από ένα θόρυβο.      "      Τρομάξαμε από ένα δυνατό θόρυβο.
Κάθισα σε μια πολυθρόνα.         "      ______________________________
Αγόρασε μια τσάντα.                   "      ______________________________
Έκοψε ένα τριαντάφυλλο.           "      ______________________________
Φορούσε μια αλυσίδα.                "      ______________________________




 21) Να γράψεις πώς λέγονται οι κάτοικοι κάθε χώρας όπως στο παράδειγμα.

Ελλάδα
Έλληνας
Ελληνίδα
Γαλλία


Ολλανδία


Ιταλία


Ισπανία


Γερμανία






 22) Να γράψεις για καθεμιά από τις λέξεις μια συνώνυμη.

      χρήματα        "   ________________       κοιτάζω      "   ________________
      αμάξι             "   ________________       ασθένεια    "   ________________
      συζητώ         "   ________________       αριθμοί       "   ________________
      βάρκα            "   ________________       στάδιο        "   ________________
      δάπεδο         "   ________________       γιατί            "   ________________




23)       Να συμπληρώσεις τα κενά των παρακάτω προτάσεων βάζοντας τα ρήματα των παρενθέσεων στον αόριστο και στο σωστό πρόσωπο.

Χθες ο Γιώργος ___________________ (ξυπνώ) νωρίς. ___________________ (πηγαίνω) στην τουαλέτα, ___________________ (πλένω) το πρόσωπό του, ___________________ (βουρτσίζω) τα δόντια του και μετά ___________________ (φορώ) τα ρούχα του. Αφού ___________________ (λέω) καλημέρα στους γονείς του, ___________________ (πίνω) το γάλα του και ___________________  (τρώω) το πρωινό που του ___________________ (φτιάχνω) η μητέρα του. Έπειτα ___________________ (παίρνω) την τσάντα του, ___________________ (χαιρετώ) τους γονείς του και ___________________ (φεύγω) για το σχολείο. ___________________ (περνώ) από το σπίτι του φίλου του του Οδυσσέα για να πάνε μαζί στο σχολείο.




24)       Να αριθμήσεις τις παραγράφους του παρακάτω κειμένου και να γράψεις έναν τίτλο για καθεμιά.      
Το επάγγελμα του πατέρα μου
            Ο πατέρας μου είναι γεωργός και ασκεί το επάγγελμά του εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Κάθε μέρα σηκώνεται νωρίς το πρωί, ετοιμάζει τα βόδια, το κάρο και τα άλλα σύνεργα και ξεκινάει. Πολλές φορές τον βοηθάμε και εμείς, η μητέρα και τα αδέρφια μου.
            Όταν φτάσει στο χωράφι, ζεύει τα βόδια στο αλέτρι και αρχίζει τη δουλειά. Προσέχει να μην του ξεφύγουν τα ζώα. Αν πάνε να φύγουν απ’ το δρόμο τους, τότε τα χτυπάει με ένα μακρύ ραβδί, τη βουκέντρα, και συνεχίζουν τη δουλειά τους, ενώ εκείνος προσπαθεί να μην ξεφύγει το υνί και να χώνεται βαθιά στη γη. Το όργωμα, βέβαια , είναι μία από τις βαριές δουλειές του γεωργού.
            Το επάγγελμα του γεωργού είναι πολύ χρήσιμο. Γιατί αν ο γεωργός δεν όργωνε το χωράφι, δεν το έσπερνε, δεν το θέριζε και γενικά δε φρόντιζε για τη σοδειά, πώς θα ζούσαμε όλοι εμείς; Το επάγγελμα αυτό είναι πολύ σημαντικό, αφού παράγει το μεγαλύτερο μέρος από τα αγροτικά προϊόντα, που είναι απαραίτητα για τη διατροφή αλλά και τόσες άλλες ανάγκες μας.
            Ο πατέρας αγαπάει πολύ το επάγγελμά του και το κάνει με μεγάλο ζήλο, έστω κι αν αρκετές φορές δεν κερδίζει πολλά χρήματα, όταν ο καιρός δεν είναι καλός ή κάτι πάει στραβά. Πάντοτε έχει την ελπίδα πως τον επόμενο χρόνο θα εργαστεί καλύτερα και θα κερδίσει περισσότερα.
            Εμένα μου αρέσει το επάγγελμα του πατέρα και θα ήθελα να γίνω γεωργός, έχοντας όμως σύγχρονα μέσα στη διάθεσή μου. Να σπέρνω, να θερίζω και να αλωνίζω με ειδικές μηχανές. Μόνο έτσι το επάγγελμα του γεωργού γίνεται πιο ανθρώπινο, πιο ικανοποιητικό και πιο ευχάριστο.

ΤΙΤΛΟΙ

1η: ...................................................................................................................................
2η: ...................................................................................................................................
3η: ...................................................................................................................................
4η: ...................................................................................................................................
5η: ...................................................................................................................................




25)       Να συμπληρώσεις τον παρακάτω πίνακα όπως το παράδειγμα.

Κυριολεξία
Μεταφορά
Χρυσό νόμισμα
Χρυσή ευκαιρία

Παχιά λόγια
Ζεστός καιρός


Ψυχρός άνθρωπος
Χάλασε το μήλο

Ήρθε ένας επισκέπτης


Μου έσπασε τα νεύρα




26)       Οικογένειες λέξεων

Παιδί:          .................................................................................................................
.........................................................................................................................................

Έλληνας:     .................................................................................................................
.........................................................................................................................................      
Πλοίο:         .................................................................................................................
.........................................................................................................................................                  
Σύννεφο:    .................................................................................................................
.........................................................................................................................................

Συγγενής:   .................................................................................................................
.........................................................................................................................................



    
27)      Να συμπληρώσεις τα κενά των παρακάτω προτάσεων με το επίθετο πολύς ή το επίρρημα πολύ.



Πο.......... ζάχαρη
Πο.......... μαθητών
Πο.......... φαγητό
Πο.......... θρανία
Πο......... κόσμος
Πο.......... φίλαθλοι
Πο.......... ασκήσεις
Πο..........υγρασία

 

28)        Να συμπληρώσεις τα κενά των παρακάτω παροιμιών και των σκόρπιων στίχων με το επίθετο πολύς ή το επίρρημα πολύ.

 Όπου λαλούν ____________ κοκόροι αργεί να ξημερώσει.
 Οι ____________ γνώμες βουλιάζουν το καράβι.
 Τα ____________ λόγια είναι φτώχια.
 Όποιος κυνηγά ____________ λαγούς δεν πιάνει κανέναν.
 Όποιος γυρεύει τα ____________ χάνει και τα λίγα.
 Άκουε ____________ και λέγε λίγα.
 Έγινε ____________ θόρυβος για το τίποτε.
 Δώρο της καλοσύνης και της ____________ αγάπης.
 ____________ καιρό περίμενα τη λευτεριά να φτάσει.
 Γεμάτη η νύχτα απ’ την ___________ του τραγουδιού γλυκάδα.
 ____________ χωρών και μακρινών τα μονοπάτια πήρα.
 Και ρόδο μέσα μου ____________, κρίνος ____________ ανθίζει.



29)        Να μεταφέρεις το παρακάτω κείμενο στον Αόριστο.

Τ
ο πρωί φεύγω από το σπίτι μου τρεχάτη και πηγαίνω στο σχολείο. Βλέπω στο δρόμο κι άλλα παιδιά. Μαζί μ’ αυτά φτάνω γρήγορα στη μεγάλη πόρτα του σχολείου. Μπαίνω στην αυλή κι έπειτα αναβαίνω στην αίθουσα. Ανοίγω τη σάκα μου κι ετοιμάζω τα βιβλία. Σηκώνω το κεφάλι και κοιτάζω το δάσκαλο, που αρχίζει το μάθημα. Στο μάθημα προσέχω από την αρχή ως το τέλος.

....................................................................................................................................................................
 ....................................................................................................................................................................
 .................................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................................
 .................................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................................
 .................................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................................
 ....................................................................................................................................................................

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου