Δευτέρα, 7 Μαΐου 2012

Επαναληπτικές ασκήσεις στη Γλώσσα για την 6η ενότητα Ε' Δημοτικού (Οι φίλοι μας, οι φίλες μας).

Κριτήριο Αξιολόγησης
Τάξη: Ε΄
Ενότητα: 5η  Οι φίλοι μας, οι φίλες μας
Ονοματεπώνυμο:
Ημερομηνία:



Α. Ακούω και γράφω

.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................      




Β. ΕΡΓΑΣΙΕΣ


1.        Να ξαναγράψεις τις παρακάτω προτάσεις χρησιμοποιώντας δευτερεύουσες τελικές ή αποτελεσματικές προτάσεις. Κάνε επίσης, όποιες αλλαγές κρίνεις απαραίτητες.

·         Είναι τόσο καλόψυχος και όλοι τον αγαπούν.
...................................................................................................................................
·         Πήγε και έφερε την απόδειξη.
...................................................................................................................................
·         Είναι τόσο ευκολόπιστος και τα πίστεψε όλα.
...................................................................................................................................
·         Λέμε την αλήθεια και μας εκτιμούν όλοι.
...................................................................................................................................
·         Ήταν τόσο ωραία στη γιορτή και δεν έφυγε κανείς.
...................................................................................................................................
·         Το αστείο ήταν τόσο καλό και όλοι ξεκαρδιστήκαμε στα γέλια,
...................................................................................................................................



2.        Να μετατρέψεις τον ευθύ λόγο σε πλάγιο.

·         «Θ’ αργήσεις να γυρίσεις;» ρώτησε ο πατέρας τη Μαρία.
...................................................................................................................................
·         «Θα πάμε στο πάρκο να παίξουμε» είπαν τα παιδιά.
...................................................................................................................................
·         «Πότε θα γίνει το πάρτι;» ρώτησε ο Κώστας.
...................................................................................................................................



3.        Να μετατρέψεις τον πλάγιο λόγο σε ευθύ.

·         Τη ρώτησα τι δώρο θέλει για τα γενέθλιά της.
...................................................................................................................................
·         Μας ανακοίνωσαν ότι θα πάνε ταξίδι.
...................................................................................................................................
·         Οι μετεωρολόγοι προέβλεψαν ότι αύριο θα βρέξει.
...................................................................................................................................



4.        Να χαρακτηρίσεις τις παρακάτω προτάσεις: (κρίσεως, επιθυμίας, ερωτηματικές, επιφωνηματικές)

·         Φύγε αμέσως.                                   (..........................................)
·         Αύριο θα χιονίσει.                              (..........................................)
·         Επιτέλους ήρθες!                               (..........................................)
·         Θα πάμε απόψε στο πάρτι;               (..........................................)
·         Να με περιμένεις έξω από το σπίτι.  (..........................................)
·         Κλείσε αμέσως την τηλεόραση.        (..........................................)



5.        Να ξεχωρίσεις τα άρθρα από τους αδύνατους τύπους της προσωπικής αντωνυμίας.

α) Τον τελευταίο καιρό τον έχουν χάσει. (.............................. - ..............................)
β) Τον ρώτησα, αν είδε τον αγώνα.        (.............................. - ..............................)
γ) Την κανάτα την έσπασα κατά λάθος.              (.............................. - ..............................)
δ) Τις έδιωξαν με τις κλωτσιές.               (.............................. - ..............................) 




Γ.  ΚΕΙΜΕΝΟ

Ένα γράμμα στη Μίνα

[ Το γράμμα αυτό το απευθύνει ο Γ. Σεφέρης στη μικρή Μίνα Λόντου, κόρη της αγαπημένης του και αργότερα συζύγου του Μάρως Ζάννου – Λόντου. Ο ποιητής , που συνήθιζε να χρησιμοποιεί ψευδώνυμα , εδώ «μεταμορφώνεται», με το ψευδώνυμο, Τάκης Μαλικοκός, σ’ ένα παιδάκι που τάχα του φέρνει φράουλες. ]
Κορυτσά, 10 Ιουνίου 1937
Καλή μου Μίνα,
      Χάρηκα πάρα πολύ για το γράμμα σου, που ήρθε το σήμερα το πρωί. Σε λίγο θα πάτε στην Αίγινα και τότε θα έχεις καιρό να μου γράφεις περισσότερο. Θα σου γράφω κι εγώ. Εδώ, μόλις τώρα άρχισε το καλοκαίρι. Έρχεται αργά, γιατί, φαντάζομαι, ο κόσμος δεν το αγαπά πολύ. Οι Κυρίες για να προφυλαχτούν από τον ήλιο κρατούν ομπρέλες της βροχής κατάμαυρες και οι Κύριοι μοιάζουν πάρα πολύ κατσούφηδες, επειδή κάνει λίγη ζέστη. Εγώ λυπούμαι που δεν έχει θάλασσα για να κάμω το πρώτο μπάνιο. Πηγαίνω όμως μακρινούς περιπάτους μ’ ένα φίλο που είναι δυο φορές πιο μακρύς από μένα και γελά με μια ψιλή φωνίτσα «Χι χι χι» όλη την ώρα. Την άλλη φορά βρήκαμε ένα βουνό που ήταν όλο βυσσινί, πολύ όμορφο. Το περίεργο είναι όμως ότι και τ’ αρνιά βοσκούσαν πάνω σ’ εκείνο βουνό ήταν βυσσινιά και ο βοσκός.
      Σ’ ευχαριστώ που μου έστειλες τα ποιήματα. Τα έδειξα σ’ ένα παιδάκι που μου φέρνει φράουλες κάθε πρωί. Είναι τόσο μεγάλες, ώστε μοιάζουν με βερίκοκα. Τ’ όνομά του είναι Τάκης Μαλικοκός, έχει μια σουβλερή μυτίτσα, πολύ έξυπνο, θα είναι πάνω κάτω στην ηλικία σου. Αλλά ξέρει λίγα ελληνικά και αναγκάστηκα να του τα μεταφράσω. Τον διασκέδασαν πάρα πολύ. Τώρα το μεσημέρι ήρθε πάλι και μου έφερε ένα δικό του ποίημα. Μου είπε να σου το στείλω. Το μεταφράζω κι αυτό. [...]
      Γεια σου, Μίνα, τη Δευτέρα θα σου στείλω γραμματόσημα από τη Φλώρινα.
                                                                                      Σε φιλώ
                                                                                       ΓΙΩΡΓΟΣ
Γ. Σεφέρης (διασκευή)  



Δ. ΑΣΚΗΣΕΙΣ

1. Ποιος είναι ο αποστολέας και ποιος ο αποδέκτης της επιστολής;

...................................................................................................................................
...................................................................................................................................
...................................................................................................................................



2. Με μικρούς τίτλους να δείξεις σε τι αναφέρεται κάθε παράγραφος του κειμένου.

α΄. παράγραφος: ...................................................................................................................................
...................................................................................................................................

β΄. παράγραφος: ................................................................................................................................... 
................................................................................................................................... 

γ΄. παράγραφος: ...................................................................................................................................  
...................................................................................................................................  



3. Να βρεις στο κείμενο τις τελικές και τις αποτελεσματικές προτάσεις:

Τελικές:  ...................................................................................................................................
...................................................................................................................................
................................................................................................................................... 

Αποτελεσματικές: ...................................................................................................................................
...................................................................................................................................
...................................................................................................................................
...................................................................................................................................
................................................................................................................................... 
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου